Monday, March 23, 2009

kOLAm iKAn..

Hem.. 2minggu lepas aku balik rumah mama kat Slendang..cuti sempena Maulid Nabi.. so Sabtu pagi aku ngan adikku,Fazzean serta anak ku meredah kedinginan pagi..cewahhh..tak delah pagi sangat.. tapi sejuk jugaklah.. hehe..

Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 3jam (bergilir2 memandu disebabkan adikku pening kepala katanya..) akhirnya pukul 10 pagi kami selamat sampai.. bila dah smapai rumah mama yang udaranya sungguh mnyegarkan.. berbeza dengan udara di rumahku yang sungguh menyesakkan.. kelopak mata ini bagai ditarik2..tido kejap.. letih memandu kutt..hehe..
Hari ahad pada mulanya kami merancang untuk memukat udang di laut..kata papa sekarang musim udang.. tetapi disebabkan keadaan kulit suami ku yang tidak mengizinkan..(baru2 ni terkena penyakit kulit..dirahsiakan dari pengetahuan umum..hehe) so terpaksalah kami ubah plan-picnic sambil memacing..
So seperti yang dirancang,kami menaiki jip untuk ke tempat penternakan ikan tilapia yang diusahakan oleh peneroka di sini.. Perjalanan yang mengambil masa dalam 20minit agak adventure..maklum..orang kata masuk jauh kedalam hutan.. jalan tar merah untuk separuh perjalanan yang terakhir..memerlukan skill memandu pacuan 4 roda yang agak tinggi.. hem..oleh sebab papa memang dah biasa dengan keadaan begitu,jadi agak mudah baginya..


Sesampainya kami di sana, mata menyaksikan keindahan alam ciptaan tuhan yang boleh dikatakan masih belum terusik lagi.. terbentang didepan mata tasik yang menurut papa aku kedalamannya dianggarkan 40kaki.. Untuk orang2 seperti aku yang memang tidak tahu berenang.. amatlah mengerikan bila mengenangkan,kalaulah terjatuh kedalam tasik itu… iksh2!..

Untuk sampai ke tempat penternakan ikan tersebut,kami terpaksa menaiki bot atau sampan kepunyaan peneroka empunya kolam ikan tersebut.. kira2 kitaorang ni pinjam kejap lah.. sebenarnya tidak jauh dari seberang daratan,Cuma kira2 5minit sahaja..
anakku yang tengah syok naik bot..hehe

Hem.. ketibaan kami disambut dengan ikan2 talapia yang mengejar..mungkin hendakkan makanan agaknya.. pengalaman ini sangat menarik bagi aku.. anakku dipimpin oleh Tuk Pa nya..sungguh berani dia berjalan di atas titian kolam itu... riang sungguh menyaksikan ikan2 yang banyak di depan matanya.. mulutnya becok dengan perkataan ‘fish’..



Setelah itu suamiku dan papa mula mengeluarkan joran masing2.. hem..kitaorg plak mula mengeluarkan bekalan makanan..hehehe.. bila dah kenyang, barulah aku pinjam joran suamiku yang tidak digunakannya.. try memancing..mana tau..kut2 sangkut toman..hehe.. melihatkan aku yang pegang joran,mulalah anakku plak yang sebuk nk pegang jugak..hem..nasib baik ada joran kecik untuknya..



Tuk Pa layan cucu fishing..

Kami menghabiskan masa agak seharian juga di situ.. pukul 3 lebih tiba2 hujan turun dengan lebatnya..beserta kilat berdentam dentum.. eiii..seram jugak..mana taknya kami masih berada di tengah tasik..setelah hujan agak reda..setelah bersiap2 kami berangkat pulang..

Pemandangan sewaktu hujan..

Suamiku yang ala2 nelayan.. :)

Tak dapat kail ikan di tasik.. kail ikan talapia kolam plak..hahaha

No comments:

Post a Comment